PostHeaderIcon Deň finančnej gramotnosti

Pri odpovedi na otázku čo to finančná gramotnosť vlastne je, štvrtáci správne dokázali pochopiť spojenie dvoch slov: financie a gramotnosť. A správne dokázali vytvoriť prepojenie medzi gramotnosťou, teda schopnosťou porozumieť písanej reči a gramotnosťou finančnou – čo je súbor znalostí, ktoré človeku umožňujú porozumieť financiám.

Najväčší dosah na finančnú gramotnosť detí majú, hneď po rodičoch, učitelia. Úlohy na finančnú gramotnosť sú pravidelnou súčasťou vyučovania, ale okrem toho je na našej škole v každom školskom roku venovaný jeden tematický deň práve finančnej gramotnosti. Inak tomu nebolo ani v tomto školskom roku.

Prváci sa počas tohto dňa v prezentácii Dráčik Euráčik dozvedeli ako vznikli peniaze, zoznamovali sa s eurom ako platidlom a znak € si modelovali aj z plastelíny. V Mincoschovávačke hľadali mince schované v triede. V niektorých triedach kreslili pokladničku – prasiatko, v inej si robili papierovú peňaženku, či pokladničku z pet-fľaše. Na záver sa v triedach zahrali na obchod.

Aj druháci si pozreli prezentáciu o vzniku peňazí, tiež sa porozprávali o type peňazí a vysvetlili si pojmy príjem a výdaj. Pri hre na obchod sa učili určovať ceny, či rozmieňať peniaze. Aj druhácke pani učiteľky sa zamerali na schopnosť šetriť peniaze v spoločnom projekte 2.A triede a ostatní tiež vyrábali papierovú peňaženku. V 2 B. a C. triede si vypočuli aj rozprávku O troch grošoch.

V 3.A triede formou brainstormingu žiaci ukázali čo už vedia o pojmoch príjem a výdaj. Vypočuli si príbeh z knihy Kráľovstvo peňazí a vypracovali k nemu pracovný list. Na ďalšej hodine fiktívne napĺňali nákupnú tašku výstrižkami z letákov, s úlohou čo najviac sa priblížiť sume 100€, následne si svoje nákupy porovnali. V 3 B. triede si pozreli prezentácie o histórii vzniku peňazí, potom pracovali s pracovnými listami. Aj tu „robili nákupy“ z letákov, v tomto prípade bolo úlohou „nakúpiť“ do 5€. Podobné boli činnosti aj v poslednej tretiackej triede, ale tu si deti vytvorili aj mincu pre šťastie z moduritu.

V 4 A. sa žiaci venovali už aj pojmom súvisiacim s bankovníctvom. Vybrali sa do nákupného centra BILLA a ich úlohou bolo nakúpiť čo najvhodnejšiu desiatu do 1€. O svojich nákupoch sa potom rozprávali v triede.  Pri prezentácii si hovorili o výhodách, ale aj nebezpečenstvách spojených s online-nákupmi. V 4.B. okrem prezentácie vytvorili peňaženku na zips z pet-fľaše a na tému šetrenia vytvorili dokonca báseň, ktorú využili pri tvorbe plagátu.

Šetrí škrečok zásobami

ľudia zase bankovkami.

Kto sa chce dnes dobre mať

Musí veľa pracovať.

Aj v 4. C sa rozprávali o histórii vzniku platidiel a viac sa venovali pojmom ako sú príjem, výdaj, či úspory. K téme, v ktorej sa venovali rozumnému nakladaniu s financiami si aj štvrtáci vytvorili peňaženku z papiera.
Slová ako mzda, hrubý a čistý príjem, sporenie, poistenie, dane, odvody, úvery, hypotéka, dlh, úroky, istina, sú pojmy, ktoré sprevádzajú každodenný život človeka celou dospelosťou a je nesmierne dôležité, aby sa s týmito pojmami začali zoznamovať čo najskôr, aby ich dospelosť nezastihla nepripravených.
 
Slovenčina (Slovenská republika)English (United Kingdom)

Táto webová stránka používa cookies, za účelom zlepšenia funkčnosti stránky pri poskytovaní našich služieb a štatistiky návštev. Zobrazením našej stránky súhlasíte s používaním súborov cookies a zvoľte možnosť „Súhlasím“. Viac informácií o cookies a ako ich zmazať, nájdete na stránke Bližšie info o cookies.

Súhlasím s používaním cookies na týchto stránkach.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk